قطب انجیر سیاه ایران آب ندارد + عکس
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۴۹۰۵۶۷
به گزارش جهان نيوز، از منطقه زیودار و بن لار شهرستان پلدختر به عنوان «قطب انجیر سیاه ایران» یاد میشود و زودرسترین انجیر جهان را میتوان در این مناطق یافت.
مناطق زیودار و بن لار پلدختر مرغوبترین انجیر سیاه کشور را تولید میکند به طوری که سالانه حدود ۱۰ هزار تن انجیر سیاه در این مناطق تولید و بیش از دو هزار نفر مشغول به کار میشود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
انجیر سیاه لرستان هر سال حدود یک ماه زودتر از سایر انجیرهای کشور به بازار عرضه میشود و به عنوان یک برند معتبر نه تنها در کشور بلکه در خاورمیانه معروف است و این محصولات به برخی کشورهای منطقه نیز صادر میشود.
اما در سالهای اخیر منطقه زیودار و بن لار شهرستان پلدختر همواره با مشکلات کم آبی مواجه بوده که در این کمآبی برداشت غیرمجاز آب و خشکسالی از «مادیان رود» و «کشکان» نیز نقش محوری داشته است و وعدههای مکرر مسئولان هم برای مقابله با برداشت غیرمجاز آب به نتیجه خاصی نرسیده و باغداران منطقه نگران خشک شدن چشمه آب بودند که یکباره چشمه تغذیه کننده این باغات نیز خشک شد. خشک شدن چشمه آب باغات انجیر پس از زلزله
دهها سال است که آب مورد نیاز بیش از ۵۰ درصد باغات روستاهای بن لار، سرنجه زیوار، طاق عباسعلی، لیت بر، گرگر و کلات زیودار از «چشمه گرمابه» تامین میشده، اما بر اثر خشکسالیهای پی در پی و به گفته اهالی بعد از زلزله اخیر کرمانشاه که شهرستان پلدختر را نیز لرزاند این چشمه به یکباره خشک شده و باغات منطقه را با مشکل جدی مواجه کرده است.
در پی خشک شدن چشمه گرمابه منبع آب آبیاری باغات منطقه بن لار وزیودار در گزارشی با عنوان "وضعیت قرمز در قطب انجیر سیاه کشور؛ زودرسترین انجیر سیاه جهان در آستانه نابودی" پیگیر موضوع شد تا شاید چارهای برای حیات این باغات اندیشیده شود.
میرزا محمد مرادی رئیس جهاد کشاورزی پلدختر اظهار داشت: اگر باغداران منطقه بن لار آمادگی داشته باشند یک ایستگاه مشترک برای تمام باغات زده میشود.
وی افزود: در صورت همکاری و کمک کردن مردم منطقه بن لار همه ایستگاهها وموتورهای آب آنها جمع آوری ویک ایستگاه پمپاژ مشترک برای آبیاری باغات زده میشود.
لزوم ایجاد یک ایستگاه پمپاژ مشترک برای آبیاری باغات
رئیس جهاد کشاورزی پلدختر نیز گفت: با ۱۲ نفر از باغداران ومعتمدان منطقه بن لار صحبت شده که با تمام مردم منطقه بن لار صحبت کنند و اگر آمادگی داشته باشند یک جلسه مشترک با حضور تمام باغداران برگزار میکنیم وتمام پمپاژهای جداگانه را جمع آوری و یک ایستگاه مشترک برای باغات تا قبل از شروع فصل آبیاری آماده میکنیم.
مرادی افزود: تا امسال باغات منطقه زیودار و بن لار را با روش غرقابی آبیاری میکردند که با خشک شدن چشمه گرمابه آب برای آبیاری به روش غرقابی وجود ندارد وباید سیستم آبیاری قطرهای را جایگزین روشهای قبلی کنیم.
وی ادامه داد: آب مورد نیاز برای غرقابی آبیاری کردن درختان ۱/۲ لیتر است که اگر آبیاری قطرهای استفاده کنیم این مقدار به زیر یک دهم کاهش پیدا میکند.
رئیس جهاد کشاورزی پلدختر تصریح کرد: امور آب لرستان مسئول رسیدگی علت خشک شدن آب چشمه گرمابه منبع آب آبیاری باغات منطقه زیودار وبن لار است وآنها باید علت خشک شدن این چشمه را اعلام کنند.
منبع:تسنیم
منبع: جهان نيوز
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۴۹۰۵۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
حسن فتحی: جهانِ پر از طمع و ویرانی را با افعال خود سیاهتر نکنیم
جمعی از بزرگان فرهنگ و ادب کشور به تماشای «مست عشق» حسن فتحی نشستند؛ فیلمی که کارگردانش آن را در زمانه خشونت و نفرتپراکنی حاوی پیامی از بارقه امید میداند برای تأمل و نواندیشی.
به گزارش ایسنا، روز جمعه ۱۴ اردیبهشتماه اکرانی خصوصی از فیلم «مست عشق» در موزه سینما تدارک دیده شده بود تا سازندگان این فیلم سینمایی میزبان برخی از چهرههای حوزه مولویشناسی و شمس پژوهی و شاهنامهپژوهی همچون محمدعلی موحد و میرجلالالدین کزاری و نیز بزرگان دیگری همچون ژاله آموزگار (پژوهشگر فرهنگ و زبانهای باستانی)، عبدالمجید ارفعی (متخصص زبانهای باستانی و مترجم خط میخی عیلامی)، احمد محیط طباطبایی (رییس ایکوم)، لوریس چکناواریان (آهنگساز و رهبر ارکستر)، یونس شکرخواه (متخصص علوم ارتباطات) و حجتالله ایوبی (رییس سابق سازمان سینمایی و کمیسیون ملی یونسکو) شدند.
در میان این چهرههای فرهنگی و هنری، محمدعلی موحد در حالی به تماشای فیلم نشست که در تیتراژ فیلم نامش به عنوان مشاور ذکر شده است.
از راست: لوریس چکناواریان، محمدعلی موحد و میرجلالالدین کزازیدر ابتدای این مجلس و پیش از نمایش فیلم، حجتالله ایوبی در سخنانی کوتاه گفت: ملت ایران یک بدهی به دنیا داشت و دنیا هم یک مطالبه بزرگ از ما. سینمای ایران که جزء سینماهای برتر جهان است باید کاری را برای حضرت مولانا و شمس انجام میداد.
او با تاکید بر اینکه خودش فیلم را ندیده است، ادامه داد: من این تلاش و عزم را گرامی میدارم بویژه آنکه بارها از زبان بزرگان جهان شنیدم که چه معمایی در سینمای ایران وجود دارد که با وجود حداقل امکانات این چنین درخشان است؟ به نظر بنده، راز و رمز این موفقیت در این سالن حاضر است؛ پشتوانه سینمای ایران ادبیات فاخر و گنج معنوی آن است که در هیچ کجای جهان وجود ندارد. سینمای شاعرانه ایران مرهون بزرگانی است که امروز در اینجا نشستند و آقایان فتحی، توحیدی و دیگر هنرمندان در این فضا تنفس کردند و با محمدعلی موحد زندگی کردند. فیلم و نگاه آنها عطر و رنگ موحد و کزازی و شفیعی کدکنی و بزرگان دیگر را میدهد. من این عزیزان را به "نام" و بدون لقب صدا کردم چون استاد شفیعی کدکنی در آخرین شماره مجله «بخارا» زیبا گفته است که محمدعلی موحد بالاترین لقبش در همین است که «محمدعلی موحد» است و لقب و پسوند و پیشوندی برازنده او نیست. این برای بقیه اساتید هم صدق میکند.
ایوبی افزود: یقین دارم که استقبال فراوان مخاطب آغاز راهی است که باز هم از مولانا و شمس سخن گفته شود.
سپس فرهاد توحیدی - فیلمنامهنویس «مست عشق» بیان کرد: نوشتن فیلمنامه این کار در کنار جناب آقای فتحی حدود سه سال و اندی طول کشید و در طول نوشتن متن، سایه معنوی دکتر موحد بر سر این کار بود.
او با اشاره به شیوه روایت فیلم گفت: من به عنوان یک معلم کوچک فیلمنامهنویسی عرض میکنم که سالهاست در میان همکارانم و بخصوص در میان جوانان علاقهمند به فیلمنامهنویسی اشتیاق زیادی برای گذر و عدول از نوشتن فیلمنامه به سبک و سیاق کلاسیک در چهارچوب شاهپیرنگ میبینم. آنها بسیار دوست دارند که فیلمنامهنویسی متفاوت را با روایتهای موازی تجربه کنند و برای یادگیری تکنیک داستانگویی در فیلمنامه نویسیِ آلترناتیو، طبیعتاً به ادبیات فیلمنامهنویسی ترجمه شده رجوع میشود. این در حالی است که بخت بزرگ بنده و آقای فتحی این بود که در این کار برای سازماندهی روایتهای موازی از دل آثار مولانا و مثنوی استفاده کردیم. شاید بیراه نباشد که بگویم یکی از اولین کسانی که داستانگویی به این شیوه را ابداع کردند حضرت مولانا بود و البته پیشتر از او عطار و سنایی هم چنین تجربهای داشتند.
توحیدی ادامه داد: کوشش ما این بود از آن میراثی که حضرت مولانا و دیگران در روایتگری به جا گذاشتند و بزرگان امروز ادبیات ایران در کتابهای خود شرح دادند، استفاده کرده باشیم و امیدوارم آنچه بر پرده خواهید دید گوشه کوچکی از انتظارات شما را برآورده کند.
در پایان حسن فتحی - کارگردان «مست عشق» که از سر فیلمبرداری سریالش خود را به این برنامه رسانده بود - متنی را قرائت کرد که به این شرح بود: «همه ما آدمها بیآنکه خواسته باشیم، متولد میشویم و طنز قضیه در این است که چه بخواهیم و چه نخواهیم، متولد شدن ما با نوعی مسئولیت اخلاقی همراه است؛ مسئولیتِ اینکه اوضاع جهانی را که لُملُمه میزند از حرص و طمع و کشتار و ویرانی، با افعال خودمان سیاهتر از آنچه که هست نکنیم. پیام شیرین و شکّرین شمس و مولانا در این زمانه تلخکامی و خشونت و نفرتپراکنی، میتواند بارقه امیدی باشد برای ما ساکنانِ به عادت و روزمرگی گرفتار شدهی این روزگار تا شاید با پرهیز از خودشیفتگی و افکار خشک و تنگنظرانه در افعال و کردار خودمان تأمل و نواندیشی و تجدیدنظر کنیم.
این اثر سینمایی بیهیچ تفاخری برگ سبزی تحفه درویش و نمایش قطرهای از دریای بیکران اندیشههای عرفانی است.»
در این زمینه بخوانید:
تمجید میرجلالالدین کزازی از «مست عشق»
ژاله آموزگارانتهای پیام